Achtergrond ZIL
Als onderdeel van de Minor Educatie aan Windesheim heb ik deze zelfinstruerende leereenheid (ZIL) ontwikkeld. De leerlingen van het projecthuis kunnen zelfstandig aan de slag om te leren met Word om te gaan en uiteindelijk een werkstuk te maken.
Doelgroep
De doelgroep van deze ZIL zijn leerlingen van het projecthuis van praktijkschool De Pijler. De ZIL is bedoeld voor de leerlingen uit leerjaar 1 en leerjaar 2, maar ook andere leerlingen kunnen de ZIL doorlopen!
Wat gaan de leerlingen doen?
De leerlingen gaan 3 lessen volgen over internet, Word en werkstuk. Bij elke les horen 2 of meer opdrachten. Deze opdrachten worden ingeleverd bij de docent. Hierna mogen de leerlingen de eindopdracht, een werkstuk maken.
Beginsituatie
De leerlingen die deze ZIL doorlopen zijn leerlingen van het projecthuis van Praktijkschool De Pijler. De leeftijd van de leerlingen is van 12 tot en met 14 jaar met een IQ tussen 50 en 85. De leerlingen weten nog niet zo veel over het maken van een werkstuk. Wel kunnen zij een programma op de computer openen en op internet surfen. De leerlingen willen graag leren hoe ze een werkstuk kunnen maken, omdat ze dit op school nog heel vaak gaan doen.
Doelen
Het hoofddoel van deze ZIl:
''Leerlingen kunnen aan het einde van de ZIL met behulp van het internet een werkstuk maken, met daarin een minimaal een voorblad, inleiding en een slot''.
Subdoelen
- Leerlingen kunnen gericht informatie en afbeeldingen zoeken op het internet en deze kopiëren en plakken in Word.
- Leerlingen weten hoe ze de lettertype en lettergrootte van een stuk tekst kunnen veranderen.
- Leerlingen weten hoe ze de opties ‘vet’, ‘cursief’ en ‘onderstrepen’ kunnen gebruiken.
- Leerlingen weten hoe ze een afbeelding kunnen kopiëren en plakken.
- Leerlingen kunnen een voorblad maken voor hun werkstuk.
- Leerlingen kunnen een inleiding maken voor hun werkstuk.
- Leerlingen weten hoe ze een hoofdstuk moeten typen in hun werkstuk.
- Leerlingen kunnen een slot maken voor hun werkstuk.
Maak jouw eigen website met JouwWeb